Facebooks nya algoritm, vad gäller?

Facebooks nya algoritm, vad gäller?

Facebook jobbar ständigt med att göra upplevelsen för oss användare så bra som möjligt. Vi har under den senaste tiden läst flertalet nyheter om att Facebook har ändrat i sin algoritm för att göra just upplevelsen bättre för oss användare. Vad innebär egentligen den nya algoritmen och hur kommer det att påverka ditt företags närvaro på Facebook?

Den nya algoritmen innebär helt enkelt att samtal mellan privatpersoner (familj och vänner) prioriteras före inlägg från företag. 

Och hur påverkas ditt företag av detta? Ditt företags närvaro på Facebook behöver inte påverkas så mycket, under förutsättning att dina inlägg generar högt engagemang. Genererar dina inlägg lågt engagemang så kommer dock dessa bortprioriteras.

Vad innebär engagemang?

Facebooks nya algoritm gillar när folk engagerar sig. Engagemang innebär att dina följare klickar, gillar, kommenterar, reagerar eller delar ditt inlägg. Kommentarer, reaktioner och delningar rankas högre än gilla-markeringar och klick på inlägget.

Ju mer engagemang dina inlägg skapar, desto mer kommer Facebooks algoritm att gilla inlägget vilket i slutändan innebär att ditt inlägg får större spridning. Att personer engagerar sig innebär ju att de tycker att något är givande vilket i slutändan gör att vistelsen på Facebook också blir givande. Facebook vill att du som användare ska få en så trivsam vistelse som möjligt och därför vill de således prioritera inläggen som skapar mest engagemang, eftersom det i sin tur skapar en trivsam och givande vistelse för dig på Facebook.

Att skapa inlägg som engagerar är lättare sagt än gjort vilket kommer att betyda att företag kommer att behöva annonsera mer för att få ut sitt budskap. Tycka vad man vill om Facebook men de är duktiga på att hitta knep för att tjäna mer pengar. 😉

Intresserad av att läsa mer om detta? Klicka här.

Klicka här för att se vilka tjänster vi på Concil erbjuder inom sociala medier.

Vi hörs! 🙂