Concil Marketing icon

Bli bättre på att kommunicera i dina sociala medier

Bli bättre på att kommunicera i dina sociala medier

Vi har under de senaste månaderna träffat både kunder och andra företagare för att prata sociala medier i olika forum. Som vi tidigare nämnt i bloggen har vi bjudit in kunder till träffar där vi delat med oss av tips och arbetssätt i förhoppning att göra arbetet i dessa kanaler lite enklare. Förutom det så har vi även deltagit på en träff som anordnades av Nyföretagarcentrum i Lidköping. Syftet med träffen var att företagare fick möjlighet att mingla med "experter" inom olika områden. Från oss på Concil deltog jag (Viktor), som pratade om sociala medier och Mårten som svarade på frågor om hemsidor, sökmotoroptimering och Google-annonsering.

Träffarna öppnade upp för många intressanta och givande diskussioner, både inom sociala medier, hemsidor och SEO. Jag tänkte att du som läsare ska få möjlighet att ta del av det viktigaste från samtalen som handlade om sociala medier. Kompetensnivån inom detta område varierade givetvis från person till person. Men, generellt sett så hade alla som jag pratade med nytta av tipsen som jag skriver om här nedan.

Fem tips som förbättrar ditt företags närvaro i sociala medier

Klargör syftet med din närvaro.

Är syftet att rekrytera fler kunder? Stärka varumärket? Effektivisera kundservice? Sälja mer produkter/tjänster? Driva folk till webbplatsen? Vet du detta så är det enklare att sätta upp mätbara mål som du sedan kan utvärdera.

Ha koll på din målgrupp.

Ta reda på vad som kännetecknar din målgrupp. Ålder? Vart de bor? Har de några speciella intressen? Vilka kanaler använder de? När är de aktiva?

Målgruppsanpassa ditt budskap. 

Desto mer koll du har på din målgrupp, desto enklare blir det att anpassa ditt budskap både vad det gäller innehåll, tonalitet och vilken tid på dygnet du ska publicera inlägget.

Utvärdera ditt innehåll löpande.

Använd dig av det inbyggda statistikverktygen som finns. Facebook har det mest kraftfulla verktyget där du som användare kan få generös information om ditt innehåll. Instagram, LinkedIn och Twitter har också egna statistikverktyg men dessa ger inte lika omfattande information om ditt innehåll.

Annonsera! 

Sedan Facebook ändrade sin algoritm som innebar att privata inlägg prioriteras före inlägg från företag så har den organiska räckvidden (vanliga inlägg) blivit lägre för alla företag. Du kan visserligen nå ut organisk men då krävs det att du skapar kvalitativt innehåll som engagerar dina följare. Ju mer engagemang, desto mer spridning av ditt inlägg. Men, har ditt företag precis börjat arbeta i sociala medier och har relativt få följare så är annonsering en nyckel för att du överhuvudtaget ska nå ut med ditt budskap. Har ditt företag däremot relativt många följare så ska annonspengarna spenderas på det innehåll som du vet skapar mycket engagemang. Vilket innehåll som engagerar tar du enkelt reda på i statistikverktyget som nämns i punkten ovan.

Sociala medier kräver tid

Att vara aktiv i sociala medier är både tidskrävande och ställer höga krav på din kreativitet. Men om du klargör ditt syfte, har koll på din målgrupp, anpassar dina budskap, utvärderar ditt innehåll löpande samt har en plan över din annonsering, är sannolikheten väldigt stor att du stärker ditt varumärke. Det kommer i det långa loppet gynna din lönsamhet.

Har du insett vikten av att finnas i sociala medier men har varken tiden eller kreativiteten att göra arbetet själv? Du kan vara lugn, vi erbjuder nämligen en tjänst inom detta som vi kallar för "Sociala Mediapaketet". Tjänsten går ut på att vi sköter ditt företags sociala medier så att ni kan fokusera på det ni är bäst på.

Sociala Mediapaketet Entos
Klicka på bilden för att läsa mer om tjänsten!

Har du insett vikten av att synas på sociala medier och har tiden, resurserna och kreativiteten att göra allt arbete på egen hand? Då vill jag passa på att tipsa om våra utbildningar inom sociala medier där vi delar med oss av de senaste tipsen och arbetssätten som förhoppningsvis underlättar ditt arbete i dessa kanaler. Kontakta oss så berättar vi mer!

Är du allmänt skeptiskt till sociala medier och tycker att det inte är något för ditt företag? Då vill jag tipsa om den senaste rapporten om svenskarnas internetvanor under 2018. Rapporten visar en tydlig statistik på hur många svenskar som faktiskt använder sociala medier, vilka kanaler som är störst samt vilka funktioner som används mest. Jag garanterar dig en intressant och givande lässtund. 🙂

Läs hela rapporten om svenska folkets internetvanor 2018 HÄR!
Klicka på bilden!