Bilder i sociala medier
Det gamla ordspråket att "en bild säger mer än tusen ord" är kanske något uttjatat. MEN, vad det gäller bilder i sociala medier så stämmer det faktiskt. Gå bara till dig själv, vad är det som gör att du stannar till i ditt skrollande på Facebook eller Instagram? Många skulle nog säga att det är en speciell bild, animation eller video som är orsaken till varför ett visst inlägg tillkallar dennes uppmärksamhet. Visst, texten är också superviktig men utan en tilltalande bild så skrollar vi förbi inlägget och missar troligtvis det intressanta budskapet som texten ville förmedla.
Valet av bild är därför otroligt viktigt när du publicerar innehåll i sociala medier. Vi vill därför ge dig sju konkreta tips på hur du ska tänka när när det gäller bilder i sociala medier
- Publicera inlägget för dig själv innan du publicerar det offentligt. Detta gör att du själv kan avgöra om bilden funkar eller inte.
- Se till så att bilden förmedlar samma känsla och budskap som texten. Ett bra sätt att kolla upp detta är att tänka sig in vad inlägget hade förmedlat för känsla/budskap utan text och bara med bild.
- Använd bara filter om du tycker att det förstärker budskapet i inlägget. Skippa filter om det gör att bilden tappar sin koppling till texten.
- Använd JPEG-format för bilder som innehåller personer, vyer, landskap mm.
- Använd PNG-format för bilder som består av stora ytor av samma färg, exempelvis grafiska motiv.
- Se till så att dimensionen på bilderna är anpassade för det sociala mediet du ska publicera i. Det finns en bra hemsida som tar upp vilka dimensioner som gäller för bilder i de fem största sociala medierna. Klicka här för att komma dit!
- Använd inte för mycket text i bilden. Facebooks algoritmer prioriterar bort bilder med för mycket text. För att testa om din bild funkar eller inte så har Facebook själva tagit fram ett verktyg för detta. Du laddar enkelt upp bilden ifråga och får ett snabbt svar om bilden är lämplig eller inte. Klicka här för att komma till verktyget!
Avslutningsvis vill vi även tillägga att bilden du väljer är avgörande för vilket typ av känsla mottagaren ska få. Bilder som är oretuscherade upplevs som mer naturliga och förmedlar en mer personlig känsla än bilder som är retuscherade.