Content marketing

Content marketing

Du har säkerligen hört talas om Content marketing men kanske ställt dig frågan vad det egentligen innebär? Att skapa content innebär att man skapar ett värde för kunden utan att prata om sin produkt eller tjänst. Det handlar om att arbeta ur ett utifrån-och-in-perspektiv istället för ett inifrån-och-ut-perspektiv. Man skapar helt enkelt innehåll utifrån vad kunderna tycker är intressant och inte vad du själv tycker att kunderna bör tycka är intressant. Detta är motsatsen till ”klassisk” marknadsföring där man fokuserar helt på produkten eller tjänsten man säljer.

 

Vad kan då content bestå av?

Content handlar om att man som företag delar med sig av sina egna kunskaper som kunden förhoppningsvis ska ha nytta av och ser ett värde i. Content kan vara:

  • Tips och trix
  • Storytelling
  • Instruktioner hur en produkt eller tjänst fungerar
  • Humor
  • Faktabaserat innehåll

En huvudprincip du kan utgå ifrån när du skapar content är att innehållet ska komplettera den redan ”klassiska” marknadsföringen.

Om du exempelvis är ett städföretag så skulle content kunna vara att du delar med dig av tips på aktiviteter som kunden kan ägna sig åt när du städar hens hem. Driver du en restaurang så skulle du kunna dela med dig av omkringaktiviteter dina kunder kan ägna sig åt innan eller efter deras restaurangbesök. Det viktigaste när du skapar content är att undvika att fokusera på den produkt eller tjänst du säljer.

 

Vilket format lämpar sig bäst för content?

Content marketing fungerar egentligen bra oavsett format. Är innehållet relevant och skapar ett värde för målgruppen så kvittar det om innehållet är ett blogginlägg, video, Facebook/Instagraminlägg eller en annons i sociala medier. Utgå alltid från vilket format målgruppen föredrar.

 

Hur vet du vad kunden är intresserad av?

Mät och utvärdera ditt innehåll. De flesta sociala medierna har ett eget statistikverktyg som möjliggör för dig som användare att mäta hur bra eller dåligt ditt innehåll presterar. Det innehållet som engagerar många går troligtvis hem hos målgruppen. Det innehåll som engagerar färre är målgruppen troligtvis inte intresserad av.

Ett annat sätt att ta reda på vad som intresserar din målgrupp är att bjuda in ett urval av dessa för en kort gruppintervju (fokusgrupp) där du ställer öppna diskussionsfrågor om just vad de har för intressen och behov.

 

Varför content marketing?

Tillskillnad mot ”klassisk” marknadsföring som bygger på försäljning och (helst) snabba pengar så är content marketing något man inte ser effekter av på kort tid. När du arbetar med content så ska du göra det med ett strategisk och långsiktigt tänk där de positiva effekterna kommer efter långt, hårt och tålmodigt arbete.. Content marketing gör att:

  • Du knyter starkare band till dina kunder
  • Du stärker ditt varumärke
  • Du får ett ökat förtroende hos dina kunder
  • Dina kunder kommer att rekommendera dig till andra
  • Dina kunder kommer med stor sannolikhet återkomma till dig
  • Du bygger långsiktiga relationer till dina kunder
  • Du behåller dina befintliga kunder

Hur bra låter inte detta? Sätt igång med content marketing redan idag.  Svårt att komma igång? Lugn, vi på Concil hjälper dig och är bara ett mail eller telefonsamtal bort 🙂