Lär känna algoritmen
Vill du få extra mycket uppmärksamhet på dina inlägg? För att uppnå detta tar algoritmen hänsyn till olika faktorer, därför är det viktigt att förstå sig på algoritmen för att kunna få ut det mesta av sina inlägg.
Instagram är utan tvekan en av de mest populära plattformarna för att göra sig sedd och hörd men vad är det egentligen som styr vilka inlägg som syns i våra flöden? Instagrams algoritm är utformat för att ge användarna en personlig och relevant upplevelse genom att visa innehåll som de troligtvis kommer att gilla och engagera sig med.
Ta del av våra 5 tips för att maximera din exponering:
- Användarinteraktion - Desto mer likes, kommentarer, delningar och sparanden ett inlägg får desto större chans är det att inlägget visas för fler användare. Därför är det viktigt att man skapar innehåll som engagerar ens publik och uppmuntrar till interaktion.
- Relevans - Instagram strävar efter att visa innehåll som är relevant för varje användares intresse och beteende på plattformen. Anpassar man sitt innehåll utifrån sin önskade målgrupps intressen och behov så ökar chansen för exponering.
- Tid - Senast publicerade inlägg får en förtur i algoritmen, därför är det viktigt att publicera regelbundet. Vilken tidpukt man publicerar på har också en betydelse, mellan klockan 11:00-14:00 och 19:00-21:00 är exempelvis väldigt bra tider.
- Användarens förhållande till kontot - Det är väldigt viktigt att bygga och underhålla en stark relation med din publik genom att regelbundet integrera med deras inlägg, det vill säga följa, gilla och kommentera. På så sätt får man en större chans att visas i deras flöde.
- Innehållets kvalitet - Instagrams algoritm föredrar högkvalitativt innehåll som bilder och videor som besitter bra upplösning, tydliga och intressanta bildtexter. Se till att ditt innehåll är välgjort och tilltalande för att öka chansen att det syns i fler användares flöden.
Påverka algoritmen:
Lite fler tips på hur man själv kan påverka algoritmen är att vara aktiv och konsekvent, använd relevanta hashtags och även att analysera och anpassa din strategi. Det viktigaste är att förstå sig på sin målgrupp och erbjuda relevant innehåll som tilltalar dem på ett meningsfullt sätt.
Tur för er så är vi på Concil experter på det här, vill ni ha lite extra hjälp så kika in här!
Vi ser fram emot att höra från er!
Kontakta oss
Julia Olsson
Webb & Marknadsföring
julia.olsson@concil.se
+46 (0)510-42 71 01
Rickard Hansveden
Webb & Design
rickard.hansveden@concil.se
0510-59 00 94