fbpx

Planera din digitala marknadsföring 2023

Sociala medier – en djungel

Kvinna omgiven av symboler för sociala media. Planera din digitala marknadsföring
Vet du var din målgrupp finns?

Året går mot sitt slut och det är dags att planera er digitala marknadsföring inför 2023. Hur ser synligheten ut i sociala medier och har ni med det i den digitala marknadsföringsplanen? Läs den här artikeln med färsk statistik från Svenskarna och internet. Du får en snabb överblick i hur svenskarna använt digitala medier under 2022 kan lättare planera er digitala marknadsföring 2023.
Vill du läsa rapporten i sin helhet hittar du den här.

De tre största sociala medierna under 2022 var:

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Facebook och Instagram är fortsatt störst, åtminstone om man tittar på hur många som besöker dem dagligen eller veckovis.

Dina kunder finns på sociala medier. Frågan är vilka?

  • Facebook

    är en stark plattform för både företag och privatpersoner. Den är klart störst vad gäller användare som besöker dem dagligen eller veckovis. Många har ett stort socialt nätverk här men svenskarna använder även detta media för att delta i grupper för olika intressen, leta efter evenemang i närheten och söka efter lokala företag och tjänster. Facebook är inte lika starkt bland dem födda på 00-talet och senare.

  • Instagram

    ligger tätt bakom Facebook men är ett helt annat typ av media. Det är baserat på foto och kortare filmer. Flödet rör sig snabbt och vill du kommunicera med din målgrupp här behöver du analysera när dina kunder är aktiva. Det är viktigt att posta inlägg vid rätt tidpunkt för att få genomslag. Instagram har fler yngre användare än Facebook.

  • Youtube

    sticker ut då användarna här i större del enbart konsumerar film men producerar eget material i betydligt mindre grad. De ligger på tredje plats bland besökare som återkommer dagligen eller veckovis. Däremot är Youtube större om man tittar på besök mer sällan än veckovis. Youtube är större än både Facebook och Instagram sett ur det perspektivet. Som företagare är Youtube definitivt ett media att fundera över. Idag använder många hellre Youtube än google. Varför? Jo, genom att söka direkt på Youtube kommer inte bara en text med hur man ska göra något utan en film där man ser steg för steg. Har ditt företag kunskap om något som era kunder ofta frågar om? Har ni gjort en film om det på Youtube? Om inte är det dags att tänka på det nu!

Hur sköter du din digitala marknadsföring?

Vissa säger att man ska finnas i alla sociala medier och kanaler. Det stämmer bra om du har ett större företag. De flesta av våra kunder är mindre företagare och då ger vi rådet att välja ett media och sköta det bra. Kommunikation med målgruppen är A och O och därför behöver man vara närvarande och aktiv där kunderna finns. Gör därför en bra grundstudie över var din målgrupp är mest aktiv och se sedan till att finnas just där. Behöver du hjälp med att ta reda på var din målgrupp finns och när den är som mest aktiv? Vill du ha hjälp med att skapa inlägg till dina medier och kanaler? Vi har flera bra lösningar. Titta vidare här.